P.E.R.A.D.A.B.A.N. M.A.N.U.S.I.A. K.I.N.I.

10 Oktober 2009

kambing.. embeeeekkkkk!!!!!


Dua hari nie aq g kursus kambing kat kluang.. peh best giler…. Mang banyak la yang aq pelajari… aq fikir nak bela kambing nie senang jerk.. just bagi makan minum n ubat kambing dah sihat.. rupenyer banyak lagi perkara yang kita kena buat… bersihkan kandang.. pengamatan terhadap baka kambing… mencari makanan tambahan… memeriksa kandang n banyak lagi lah… mang memerlukan tenaga kerja 100%... mang terasa la segala lemak2 kuih raya, ketupat n rendang raya ri tu nak terkeluar. Letih wei….



Setelah selesai kursus aq pon ader berkenalan ngan seorang la penternak nie.. bro ‘S’… visinya begitu jauh… dia mempunyai kandang kambing di simpang renggam dan mempunyai lebih krang 13 ekor kambing, 4 jantan n 9 betina… dalam dok berbincang nie, dia mengutarakan berbagai2 misi yang hendak dicapainya… dari apa yang di katakannya, aq tertarik dengan salah satu misinya, iaitu menubuhkan satu syarikat kerjasama( syare venture). Memang betul kata2 dia nie. Kalau kita nak memulakan penternakan kambing secara persendirian, modal yang diperlukan terlalu tinggi,. Sebagai contoh bajet untuk mendirikan reban yang berkapasiti 50 ekor memerlukan modal lebih kurang 40k hengget.. itu belum termasuk kambing yang hendak di ternak… begitu juga dengan makanan , ubat2an n lain2 lagi.. tenaga buruh yang di perlukan juga amat terhad… jika kita membuka satu syarikat(syerventure), modal terkumpul menjadi besar, tenaga kerja menjadi maksimum( semua peserta melakukan tugas) n masalah penyakit kepada ternakan dapat dikurangkan..


Dari kata2 dia yang panjang berjela di samping hujah2 yang berserta fakta2 yang boleh di percayai, membuat aq mula sedar.. mengapa bangsa melayu nie susah nak maju jika berbanding bangsa lain terutamanya bangsa cina. Aq mula bulatkan tekatku n ingin menjadi syerventure dengan beliau.. tidak perlu lagi nak toleh kebelakang coz masa yang akan terus tinggalkan kita. Bab tipu menipu tidak ada kerana segala perancangan ada hitam putihnya..

Di samping menjalankan xtvt menternak kambing kita boleh menceburi bidang lain yang berkaitan dengan kambing.. jika ada sesiapa yang ingin mengutarakan pandangan terhadap projek yang akan aq buat nie plz email je kat zain_azuan@yahoo.com.
Pandangan korang semua amat aq harapkan.


5 comments:

Nasa berkata...

harap usaha wan akan mendapat kejayaan insyaallah

zain_azuan berkata...

thankz....

Tunjuk Bintang berkata...

saya nak awak balik sekarang gak... walau apa sekalipon...

Tanpa Nama berkata...

u, nnt jgn lpe tau bg info yg i minx tlg 2?...hehehehe...len kali kalau g krsus mane2 la, tgk dlu tentatif or function krsus 2 k?... ps2 bru leh pk n bwk bju yg sesuai...hehehe... papepn i alwayz doakn u dpt pe yg u impikan... chayo'2x... 'Sarange'..

zain_azuan berkata...

ok... thanks....... if ader info terbaru saya akan beri info kpd anda...